Alliansen i Halmstad vill inte ha amatörteater

"Det är inte skådespelare vi ska fostra ungdomar till utan de ska få lite smak för vad teater kan vara."  säger Lena Ekman (M) och ordförande i kulturnämnden i Halmstad. Radio Halland.
Om vi nu lyckas väcka ett intresse för teater hos ungdomarna var ska de då få leva ut det? Genom att titta på de riksteaterföreställningar som teaterföreningen arrangerar? Eller om man ska tolka Lena genom att åka och titta på konst på Mjellby konstmuseum. Hon sa nämligen nått om att vi har för få utställningslokaler i Halmstad.
Lena betonade också att kvartersteatern bara ska bedriva barn och ungdomsverksamhet, så den åldersblandade verksamheten där folk från olika generationer träffas och gör saker tillsammans har inget existensberättigande. Om jag förstod henne rätt så är det inte kultur, när vi träffas och skapar teater tillsammans. Teater som vi sen visar upp för Halmstadsborna. Om detta inte är kultur så undrar jag vad som är det?
Vi bidrar dessutom till att hålla  liv i ett stycke kulturhistoria, Kulturhuset-folkparken. Det är lokaler som genom åren anpassats till teater, dans och musik. Här finns alltså bra lokaler för repetioner och publikframträdanden. Jag har hört att det är cirka 650 personer som varje vecka besöker huset för att utöva sin hobby. Och under 2008 var det 9000 personer som kom dit för att titta på något av de 113 publika arrangemangen.
Sen måste jag också ge luft åt en personlig reflektion. Jag kom till Halmstad för 4,5 år sedan efter två år var jag på god väg att ge upp den här staden och flytta, då hittade jag till kvartersteatern. Kvartersteatern gav förutom utövandet av amtörskådespeleri, nya vänner. Dessa nya vänner har medfört att jag idag bor kvar i Halmstad, det hade jag förmodligen inte gjort utan dessa nya bekantskaper.
Jag har dessutom kvartersteatern att tacka för att jag under en tid av arbetslöshet kunnat fylla mina dagar med något av betydelse, inte bara för mig utan även för andra.

Kommentarer
Postat av: minna-mastermind

åh, det är verkligen tur det finns så många FANTASTISKA människor i denna värld som vet hur man värnar om detta ultursprudlande samhälle.. GAAH, jag blir så förbankat ARG!!



ps. jag gillar din blogg ds.

Postat av: minna-mastermind

(missade ett "k" där.. KULTUR)

2009-02-12 @ 23:59:52
URL: http://kannibalerfraktaler.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback