Ursäkta mig

Nu visar arbetsgivarna sitt fula tryne igen. Handels och Svensk handel har kommit överens om ett avtal som ger ett hyfsat utfall för en stor låglönegrupp. Svenskt näringsliv tillåter inte Svensk handel att skriva på avtalet. Det är nämligen en högre procentsats, 13,02% mot 10,20%, än vad industrin har fått.
Att industrins utgångsläge är avsevärt högre spelar ingen roll. När en reporter på ekot (Sveriges radio) påpekar att det i kronor och ören inte överstiger industrins avtal svarar Svenskt näringsliv att vi räknar i procent. Enligt Svenskt näringsliv är industriavtalet normgivande (och tydligen får inge gå över det, i procentenheter), skulle så ske kommer det att komma krav på kompensation från de grupper som redan tecknat ett avtal. Vad menar de? Ska ingen få större procentuell löneökning än de som har mest?
Ursäkta mig! Hur faan ska vi kunna uppnå utjämning mellan olika grupper i samhället om vi inte tillåter låglönegrupperna att få högre löneökningar än höglönegrupperna?
Nu när det finns en möjlighet att nå ett avtal som åtminstone inte ökar klyftorna protesterar en liten grupp som har enormt mycket högre lön, inte ens något annat fack har klagat (vad jag har hört). Arbetsgivarna som ska betala pengarna klagar inte.
Svenskt näringsliv, frihetens ivriga försvarare, har satt ner klackarna och talat om vem som bestämmer.
Hur många år har vi pratat om läglönesatsningar? Utan att lyckas. Nu när vi äntligen verkar lyckas, nåja det är åtminstone ett steg i rätt riktning om än litet, protesterar de som inte berörs överhuvudtaget. Det är pinsamt!

Se också
DN

Låg lön

Det här kanske inte är tillrådigt. Men till mitt försvar har jag kollat källan. Det är dessutom så att efter lite letande på SCBs sidor har jag kommit fram till att det handlar om anställda med lön, alltså är inte egenföretagare inräknade. Så här i avtalstider kan det vara intressant att veta vilka som faktiskt tillhör låglönegrupperna. Så jag har länkat till aftonbladet, AB.

Vår

Jag måste dela med mig av det sköna vårvädret. Även om det inte innehåller några snödrivor att njuta i.
Dock kan det glädja att golfsäsongen är nära förestående.

  Detta är en fyrfilig genomfartsled.



Foto ©Jörgen

Anonymitet

Hur kan det komma sig att när en person som vill vara anonym och ska berätta något i ett bildmedium, så visas personen i profil eller snett bakifrån. Eller så filmar man händerna eller något annat som en närstående känner igen. Människan skulle ju vara lika anonym, för mig om jag fick se hela ansiktet. Det är bara människor i den anonymas närhet som vet vem det är och de ser det ju även i profil. Vem gömmer de sig för? Den stackare som vill vara anonym blir ju bara lurad.
Varför är media så hänsynslösa?

Är jag skyldig?

Idag igen råkade jag ut för den obhagliga upplevelsen att gå bakom en tjej. Det kan ju tyckas som en trevlig upplevelse, för en gubbe att gå bakom en snygg tjej. Men så är icke alltid fallet. Särskilt inte när kvinnan (eller i det här fallet flickan) vänder sig oroligt om och kollar efter en. Och så visar det sig att hon går åt det håll jag ska gå. Hur göra? Om jag genar här, då går jag inte samma väg som hon och så hinner jag om henne så kan hon välja en annan väg än mig om hon vill. Men jag får akta mig så hon inte tror att jag försöker genskjuta henne. Nåja det är ju mitt på dan och mera människor ute och rör på sig. Och jag har ju rent mjöl i påsen, jag behöver inte känna mig skyldig. Eller? Hur är det med den kollektiva skulden? Är alla män skyldiga???

Taxi legitimation

Läser i dagens aftonblad att taxilegitimationer som är indragna inte meddelas företagen och att förarna kan köra vidare. Om polisen tar dem kan de dömmas, men hur ofta kollar polisen....
Orsaken till att legitimationen infördes var att vi kunder skulle kunna åka tryggare. Chaufförerna ska vara rediga människor som inte är dömda för grova brott. Nu är vi tillbaka till minus eftersom de som är dömda kan fortsätta köra med sin legitimation i rutan. Vi tror att föraren är en hederlig person oavsett vad personen begott för brott. Legitimationen har alltså gjort saken värre, inte bättre.

Taxileg

Vad har jag för nytta av det här? Nu när länstyrelsen inte meddelar företagen vilka som fått sin legitimation indragen.

Japanska restaurangen, Mikado, i Grytan

Jag kan inte låta bli att beklaga den tragiska branden i Grytan. Hoppas verkligen att verksamheten kan återuppstå någonstans i närheten.
Om det är Sveriges bästa  vet jag inte för det är den enda jag besökt men det är definitivt en av de bästa restauranger, alla kategorier, jag besökt.
Jag har varit där ett par gånger. Det är inte gratis men väl värt pengarna. För de många pengarna kan man bland mycket annat gott, äta guld. Ja, det är sjukt men svårt att motstå. Det är en efterrätt, glass med några flarn guld på toppen.

Läs mer i
LT    eller i ÖP

Kommunister, kristna och moderater har olika ansvar för historian

Varför måste just kommunister göra avbön och ta avstånd från ordet kommunism?

Hur kommer det sig att kristna inte behöver ta avstånd från ordet kristendom? Det har ju begåtts ohyggliga brott mot mänskligheten i religionens namn. Här i Sverige har vi t.ex. häxprocesserna. Vi kan gå tillbaka till korstågen när man åkte ut i världen och hotade och slog ihjäl folk för att få dem att tro på rätt gud. Det finns till och med de som hävdar att betydligt modernare missionärer i Afrika och Asien har använt sig av vad vi idag skulle kalla oetiska metoder, eller tom övergrepp, för att övertyga invånarna om det för träffliga i att tro på Kristus.

Det finns mer aktuella konflikthärdar. Vad är det som skiljer parterna åt i Jerusalem, jo religionen. Hade de inte haft olika syn på vilken gud som ska tillbes så skulle de säkert kunna bo på samma plats.


Varför ska kommunister behöva stå till svars för vad Stalin gjorde? När, för att ta ett grovt exempel, drottning Silvia inte behöver stå till svars för vad hennes far gjorde och tyckte? Jag tycker inte att hon ska svara för vad hennes far gjorde eller inte gjorde, det är hans problem. Jag vet inte om hon kunde påverka hans tyckande och handlande. Men det är många som anser att jag ska svara för vad Stalin gjorde bara för att jag kallar mig kommunist. Jag levde ju inte ens när han s handlande skedde. Stalin var diktator för en totalitär tyranni. Jag förväntas ändå svara för deras handlande och till och med tycka som de. Har ni någonsin hört någon kräva att moderater ska ta ansvar för vad Papa Doc gjorde, eller Pinochet? Nä, konstigt nog inte. Det är säkert så att moderater i gemen inte tycker att varken Papa Doc eller Pinochet gjort något bra men varför ställs de inte till svars för deras handlingar?

Nu undrar du varför jag tycker detta är så viktigt. Jo, jag som gärna kallar mig syndikalist får ofta frågan hur jag kan vara kommunist. "Kommunisterna har väl inte gjort något gott. Se bara på Sovjet där rensade de ut alla oliktänkande. Stalin hade ihjäl lika många som Hitler."

För det första är syndikalism och kommunism inte samma sak. Jag kan mycket väl kalla mig kommunist också, så låt gå. Men blanda inte in mig i den diktatoriska, statskapitalistiska staten Sovjetunionen eller för den delen Kuba eller Kina eller Nord Korea eller någon av dess ledare!


An Inconvenient Truth

Al Gores film

En obekväm sanning.

En obekv?m sanning


En usel film. Som film betraktat är den inte mycket att ha. En filmatiserad föreläsning. Det är allt.

MEN en mycket fängslande och viktig föreläsning. Föreläsningen var så intressant att den en och en halv timme långa filmen inte ger träsmak. Här visar Al Gore varför spekulationerna om "normala klimatsvängningar" inte stämmer. Han ifråga sätter varför det står i media att forskningarna har delade meningar om faran med växthuseffekten. Enligt honom är de eniga till närmare 100 %. ändå ser det ur i media som om de var väldigt oense.
Han visar vidare på var i världen de största utsläppen av växthusgaser sker. Och säger att det är "vi i USA som måste ändra våra vanor". Han krossar den amerikaska bilindustrins argument om att de inte kan ändra sin produktion till mindre bränslesnålare bilar "för att de skulle gå att sälja". Ford och GM går med förlust i Usa medan Toyota och Honda med flera märken gör stora vinster och har tagit stora marknadsandelar.

Ja, det är helt enkelt så att jag tycker att ni ska se denna film. Trots att den är barntillåten tycker jag att ni ska lämna barnen hemma. Dessutom utfärdar jag en varning till er som har planer på att skaffa barn någon gång i framtiden. Den är skrämande!

Ulla Skoog m mus

Ulla Skoog m mus 

Är en föreställning för er som gillar Ullas ståupp komik. Särskilt de delar som anspelar på sex. Ni måste dock anse att varje gång man nämner ordet går så har det med sex att göra. Den publik jag såg denna föreställning tillsammans med var nog inte helnöjd. Det var många skratt som uteblev...
Som ni förstår är det inte något jag gillade.

EU tar krafttag

EU har bestämt att vi måste minska våra utsläpp av växthusgaser. De har satt mål som alla medlemsstater måste leva upp till. För Sveriges del blir det relativt låga krav eftersom vi ligger lite bättre till än majoriteten. Men det verkar som att vår regering är beredd att gå längre än vad som krävs för att uppfylla kraven i resolutioinen.
Ett stort steg EU kan ta är att ändra beskattningen på resor, så att vi vanliga människor har råd att låta bli att flyga. Om man flyger kan man göra två resor för samma pengar som tåget kostar (Malmö- Bryssel). Och då var det ändå inte det billigaste flygbolaget, utan SAS.
De som tagit detta beslut har säkert också flygit till det möte som beslutade att minska utsläppen. Det är lite ironiskt.

Vellinge kommun och vindkraften

Jag såg Al Gores "En obekväm sanning" härom dan. En skrämmande film. Där bla myten om "normala klimatsvängningar" krossas.
När jag kom hem såg jag på nyheterna att Vellinge kommun har överklagat Vattenfalls bygge av en vindkraftsparken på Lillgrund i Öresund. "Det stör horisontlinjen för dem som bor vid havet." eller något i den stilen argumenterar kommunalrådet. Ur det globala perspektivet är väl det här en bagatell men måste vi inte göra ALLT vi kan?
Den fråga jag ställer mig är: Var är det stora mediadrevet? Vart tog kvällstidningarna vägen? De som skriker ut krigsrubriker när nån Let's dance stjärna har ont i halsen. Här finns anledning till att göra stora rubriker. Nu kan ni peka ut en riktig buse, Vellinge kommun. Som föredrar fri horrisont framför miljövänlig el.
Visst kan man argumentera om att det finns bättre ställen för detta bygge men om vi ska ta frågan om växthuseffekten på allvar får vi nog bygga även på de lite mindre bra ställena.