Min ekonomi

Jag har räknat lite på min ekonomi för det kommande året.

Det är ingen rolig läsning :-(

Om jag fortsätter att vara sjukskriven kommer jag att gå back 1200 kronor per månad. Jag räknar med att den nya regeringens "reformer" kostar mig 500 kronor per månad, och om jag förstått rätt får vi som är sjuka inte något av den utlovade tusenlappen (som även om jag jobbade bara skulle ge mig 400 enligt de uträkningar som media har publicerat) Så får vi inte glömma att det kostar att vara sjuk, läkare o mediciner 2700 kronor på ett år och då har vi ändå ett högkostnadsskydd.

Vad kan jag då spara på. Tja, jag har redan räknat bort alla resor, inkl semester, golfen, klädinköp. Bara golfen och besök hos vänner i Jämtland, Stockholm, Linköping och Skule begränsar mitt sociala liv ordentligt. Ja, jag har mina vänner rejält utspridda.

Jag kan ju ställa av bilen, och begränsa mitt umgänge ännu mer (det är inte många som bor i Halmstad). Jag kan också övergå till att äta gröt ett par gånger i veckan.

Tror någon att jag blir friskare av gjorda besparingar? Blir det bättre av ytterligare besparingar?

Trots det tror jag Reinfeldt får rätt, vi kommer att bli friskare, åtminstone kommer vi att vara mer på jobbet.


Året som gått

Är det nu man ska sammanfatta året?

Det har inte varit ett jättebra år. Redan i februari blev jag sjukskriven och är så fortfarande. Och kommer med största sannolikhet att fortsätta vara det ett bra tag ytterligare även om det blivit bättre. Det går långsamt men det går åt rätt håll. Jag käkar medicin och har gått i terapi (kbt). Terapin tog dock slut pga att psykologen slutade sin anställning :-( Han uppskattar att vi hunnit med tre fjärdedelar av terapin men det är ju omöjligt att säga exakt. Någon ny psykolog kommer inte förrän sent i vår. Och det betyder inte att jag kommer att få träffa den, åtminstone inte med automatik. Märkligt tycker jag men...

Inte blir det bättre av att min chef meddelat att han vill säga upp mig. Detta gjorde han i en skrivelse till FK inför ett rehabiliteringssamtal. Senare har han gjort klart att han anser att jag är "elak" mot honom som inte säger upp mig själv :-O. Han har inte gjort verklighet av sina hot, vilket gör att jag lever i ovisshet. Det är ju inte precis något som främjar min hälsa.

SAC har på sin kongress tagit beslut som innebär så stora förändringar att jag allvarligt funderar på att lämna organisationen. Vart ska jag ta vägen?

Jag har tvingats skrota den underbara brandgula SAABen. Den är ersatt med volvo 740. I mitt tycke en, om möjligt, ännu sämre bil men den var billig och går.

Perioden utan bil bidrog ju inte på något positivt sätt. Varken till mitt resande eller min ekonomi. Det hade varit billigare att betala bensin än att köpa reservdelar till den gamla volvon.
Jag har blivit petad ur curlinglaget av för mig tveksamma skäl. Så nu finner jag ingen anledning att åka tolv mil enkel väg för att träna vilket har fått till följd att jag ser mindre av Fabian o hans familj :-(

Har det då inte hänt något positivt? Jo, jag blir ju bättre, eller ska vi säga mindre dålig ;-)


Jag började året Jämtland med vänner och skidåkning.


  Yrla

Jag har fått fler barn. Förutom Fabian har vi Albin, Alma, Lova, Klara, Elin, Amanda o Linnéa. Så har vi numera Totte och Yrla. Yrla träffade jag för övrigt första gången i Lulé på SACs kongress. Barnen skänker en sorts lugn trots deras stök, skrik och stoj. Jag blir glad av att vara med barnen och leka. Några av dem tog mig med till badhuset, äventyrsbad, gissa om jag hade roligt. Det hade de också. Det är en av de stora fördelarna med barn, man vet. De döljer inte sina känslor. Och de tycks trivas lika bra i mitt sällskap som jag i deras ;-)

  Mia, Elin o Amanda

Tre snygga brudar på Varbergs fästning där vi var för att titta på den nyrekonstruerade Bockstensmannen. i övrigt ägnade vi de tre dagarna de var här åt bad i havet, lite för kallt för oss vuxna, Äventyrslandet med bad :-) och karuseller och så naturligtvis shopping.


  Albin, Fabian o Alma       

Midsommar firade jag i Hovmantorp.


Volvon är väl inte bara negativ den var ju billig även om den kostat mycket tid och pengar. Men jag lyckades göra en del av jobbet själv och fick faktiskt beröm för min insats ;-)


   Gammelstads kyrka

Det var kul att återse Lulé efter... tja vad kan det vara, 20 år kanske. Jodå fler hus och vägar ligger kvar :-) Jag hittade runt på en nostalgi sightseeing i hyrbil. Guiden "svek" dock så jag fick guida själv.
Kongressen förde med sig flera kära återseenden. Vänner från de mer aktiva åren i organisationen. Det finns många kloka människor i SAC även om jag tycker att det var för få av dem på kongressen :-)


Jag har börjat använda den motionscykel jag köpt (även om jag har ett litet avbrott just nu, jag är förkyld *rodnar*) Om det har någon effekt vet jag inte men hoppas kan man ju alltid och det kan ju inte bli sämre iaf.


Jag hade en bra semester, eller vad det heter när man är sjukskriven.

  Trankils kyrka         Brudparet: Michael o Florica

Det började med ett bröllop. Första gången som jag haft riktigt roligt på en evighet kändes det som. Och många trevliga, intressanta människor.


Sen hade jag en lugn och mycket avslappnande vecka av förflyttande med avbrott för golf och vila på stranden. Och faktiskt jag orkade läsa lite.


  Bilden får jag bara använda privat, men det är ju reklam.
Så kom jag då till Skule och den 23:e visfestivalen. Det var den bästa festivalen på flera år. Så bra så jag bestämde mig för att åka dit igen. Jag hade annars funderingar på att låta detta bli min sista i den 22 år långa traditionen. Ja, jag har varit på alla. 23x3 blir 69 dagar, rätt otroligt. Jag har liftat, cyklat och kört bil men jag har aldrig åkt kollektivt. Det kanske måste bli så till sommaren.

I sammband med min vistelse på Höga kusten fick jag uppleva bland det bästa jag har upplevt som teaterpublik. Se inlägget om Grottmannen nedan.


   Fiske

Efter Skule besökte jag den nygifte Mike och hans barn i Rönnefors.


   Trasigt stuprör
Jag har försökt spela golf, så ofta jag orkat. Fast vissa dagar satte vädret stopp för mina planer. Skyfallet var bland det värsta jag varit med om, någonsin. Banan var mer sjö än fairway så vi avbröt efter två hål och fick pengarna tillbaka. Annars har jag under säsongen börjat närma mig mitt handicap. Jag ligger på 25,1 nu och det har jag lyckats komma näraa flera gånger.


Jovisst. Jag får ju inte glömma Kvartersteatern. Jag har börjat leka teater igen, efter en oändlighet av overksamhet. Det smartaste jag gjort sen jag flyttade hit till Halmstad. Jag är lycklig varje gång jag går därifrån oavsett hur jag mådde när jag gick dit. Jag vill tacka de övriga i Titus som gett mig så många härliga upplevelser och goda skratt.


Till sist måste jag tacka de vänner som i större utsträckning än andra stått ut med mig när jag mått som sämst.


Foton ©Jörgen


"Storebror" ser dåligt

En vän till mig har skaffat sig en lägenhet, utan att flytta till den. (Det kan man tycka mycket om men så är det.) Det intressanta är att hyresvärden har rapporterat till skatteverket att lägenheten är uthyrd till henne.
Varpå skatteverket skickar ett hotfullt, eller åtminstone otrevligt formulerat brev, om att man är skyldig att anmäla flyttning inom en vecka. Om uppgiften att hon har flyttat är felaktig ska hon meddela skatteverket detta annars riskerar hon att bli felaktigt folkbokförd. Alltihop avslutas med en stämpel från skatteverket. Som för övrigt anser sig vara värda ett stort S i skatteverket.
Att storebror ser är välkännt men att han ser så illa hade åtminstone inte jag en aning om.

Att man ska dementera att man har flyttat varje gång man inte har flyttat är en intressant utveckling. Kommer det i framtiden krävas att man meddelar försäkringskassan att man har gått till jobbet och därmed inte har några krav på sjukpenning?

Tilläggas bör väl också att det bifogades en blanket för anmälan om flyttning inom Sverige men ingen om att man inte har flyttat.
Det är svårt att ringa då telefonköerna är långa.

IPCC bekräftar

Har man sett en bekräftelse på att vi är urusla på att förvalta vår planet. Den ända vi har!
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=600988&previousRenderType=6

IPCC Intergovernmental Panel on Climate Change  ett FN organ

Usa o miljön

Idag står det i DN att Bush är orolig för att den smältande isen på nordpolen hotar isbjörnarnas existens.
Och. Han kan ju faktiskt göra något åt det. (om det nu är så, vilket jag tror att vi påverkar miljön med våra utsläpp). USA ensamt står ju för den största delen av utsläppen som bidrar till växthuseffekten. Visst det är inte fel att vädja till övriga världen men han kan väl städa i eget hus utan att resten av världen behöver städa sina hus?

Grottmannen

Jag var på teater i somras, Grottmannen med Lars T Johansson i den enda rollen. Men vilken prestation.
Jag har nog aldrig skrattat så mycket under en teaterföreställning. Och fått så många intressanta synpunkter på hur vi har utvecklat våra könsroller. Från grottmänniskorna och framåt.
För er som känner igen titeln eller tycker att ni sett föreställningen förut. Så ja, Brasse har gjort en version av den och den går i tre olika versioner i Helsingfors, både på finska och svenska. Detta är dock en nyöversättning till svenska gjord av Lasses dotter Louisa.
Hittills har föreställningen rest land o rike kring. Men mig veterligt har den inte varit i Halmstad. Jag hoppas den fortsätter resa för jag har inte fått se den mer än en gång. Och jag har pratat med många vänner om den men de har inte fått se den. En föreställning som alla borde se.
Jag gick därifrån fylld av glädja. En känsla som satt i länge.



Jag vet inte om man får göra så här men jag har lånat den här bilden från Tidningen Ångermanlands nätupplaga.


Grottmannen
Av: Rob Becker
Översättning: Louisa Johansson
Regi: Ville Virtanen
På scenen: Lars T Johansson


Här kan du läsa mer
www.tidningen.to/default.asp?toppid=&omr=KU&typ=egna&artid=18136

Gode Gud, ge mig tålamod - men gör det fort

Av Lasse Eriksson. En ljudbok, författar uppläsning.
En härlig bok med massor av sanningar. Här beskrivs stress ur alla tänkbara synvinklar. Med exempel som kan få vem som helst att undra över va man har ställt till med i sitt liv. Det är lätt att känna igen sig i många av sittuationerna som beskrivs.
Jag njöt hela vägen och hade svårt att ta paus.
Men jag ska köpa papperupplagan, Det är lättare med citaten, då man kan stryka för och läsa upp dem istället för att leta på en skiva.


Gode gud, ge mig tålamod...  Bilden är stulen från ett förlag :-)

Jul

Nu har jag firat jul för tredje gången den här helgen, med julklappar o allt. Det börjar bli tjatigt. O ändå har jag lite kvar imorgon. Barnen kan jag förstå o acceptera men...
Varför är det så hysteriskt viktigt att ge bort saker just till jul? Jag tycker egentligen att presenter ska ges när andan faller på och när man har något att ge bort, som passar just den personen. Som det är nu så samlar jag på hög för att invänta en traditionell dag. Trist.
Det värsta är de presenter som ges bort bara för att presenter förväntas. Sällan ens något som mottagaren vill ha.
För ett antal år sedan lyckades jag leva upp till det där med rätt tillfälle och rätt grejer. Men nu har jag fallit ner i köphysterins grop igen :-(   Nja det kanske var fel uttryckt. Jag ger inte bort så våldsamt mycket (jag har helt enkelt inte råd, det är många presenter som inte blivit köpta det senaste året, tyvärr) men jag gör det vid konventionella tillfällen. Jul o födelsedagar.

Nära framför

Idag har jag varit ute på vägarna. Och som vanligt slås jag av hur dåliga vi är på att köra bil och ta hänsyn till varandra, åtminstone samtidigt.
Det är många, för att inte säga alla, kör alldeles för nära framför. Och då menar jag inte dem jag kör ifatt och inte lyckas ta mig förbi utan de som kör om och inte klarar av att köra om färdigt. Utan svänger in precis framför den de kört om. Ofta tom närmare än de själva vågar köra bakom. Och då ska man komma ihåg att de allra flesta kör alldeles för nära bakom också. De extremaste kör in så nära trots att de kör om i ett körfält utan mötande trafik, motorväg tex.
Idag hade jag en som körde extremt nära bakom, typ 10 meter, och med det avståndet började fumla med mobiltelefonen! Honom skrämde jag skiten ur genom att tända bromsljusen. Då ökade han avståndet till det enorma avståndet av 25 meter... (70 km/timme)


Konstigt

Konstigt. Trots att jag väljer en form som ska klara vanlig html-kod lyckas jag inte få det att se ut som jag vill. Nåja det syns ju vad jag vill ha sagt.

Riktig vinter

Det här får bli årets julhälsning (tack för iden Tove http://blogg.passagen.se/torparfrun-med-getterna/?anchor=jag_ger_upp_ett_julkort )



God Jul
och
Gott Nytt År


Riktig vinter

Visst är det vackert med riktig vinter. Bilden är från Östersund, tagen i januari i år.


Foto ©Jörgen

Det här går ju bra

Ja, det här började ju bra. Men detta är ju mest saker jag samlat på mig genom åren. Det finns visserligen mer jag har funderat på så håller jag det här tempot kommer det bli mycket. Nu ska jag bara lyckas sprida att sidan finns ;-)

Miljöskadligt resande

Jag har funderat mycket över varför de beslutande, som numera har en förkärlek för ekonomiska incitament, inte använder dylika för att styra över resandet till mer miljövänliga alternativ.
För oss som reser är det välkännt att det är dyrt att resa med SJ. Det räcker med att man är två vuxna för att det ska bli billigare att ta bilen än tåget. Varför använder inte ägaren, staten, pengar ur budgeten till att styra över resandet till spårbunden trafik som är väsentligt mycket mer miljölvänligt än de flesta alternativ. De säger ändå att de vill att vi ska åka miljövänligare.
Detta gäller även godstrafiken. Visst är det vansinnigt att man kör gods på lastbil på tex E6an när järnvägen går parallellt.

Jag förstår inte. Vi vet att det vi ser idag av miljöpåverkan bara är början på vad vi hittills har åstakommit. Att även om vi slutade helt med våra miljöskadliga verksamheter, kommer miljöpåverkan bara bli värre under lång tid framåt.
Är vi så ointresserade av våra barn och barnbarns väl och ve att vi skiter i att vi skitar ner vår miljö så att de inte kan avnjuta naturen på det sätt vi kan.



Ljuvligt var det men kanske också ett bevis för att vi gått för längt med vårt nedskitande av miljön. Det är sen höst 2003, när det borde ha varit snö. Foto ©Jörgen


SLs ekonomi

Är det någon som kan förklara det fascinerande fenomenet att SL höjer avgifterna för att de har för höga kostnader men samtidigt har råd att bjuda alla resenärer på trådlöst bredband.
Vilket är mest intressant för resenärerna?

Har vi valt fel?

Så har vi ännu en gång fått en opinionsundersökning som antyder att vi, svenska valmanskåren, anser att vi valde fel i hösten val.  Vänsterblocket 52, borgarna 44 är den aktuella ställningen enligt Synovate/Temo. Det är bara Skop, av fem mätningsinstitut, som inte lyckats få fram liknande siffror å andra sidan var de en aning tidigare än de övriga fyra. (allt enl DN idag)
Men nu har vi valt och då får vi leva med de "reformer" som Reinfeldt och hans anhang bjuder oss på. Det är visserligen sant som de säger att de förvarnade om att det skulle bli förändringar. Och det var tydligt, åtminstone för en del av oss, vart åt det lutade men detaljerna fick vi som vanligt inte veta. Det jag tycker är konstigt är att inte fler av väljarna genomskådade beskrivningen av som skulle ske. Jag ska villigt erkänna att jag inte heller såg hela konsekvenserna av de borgliga förslagen men jag förstod ändå tillräckligt mycket för att inte behöva ångra hur jag röstade.
Tom jag var nästan övertygad om att vi skulle få "en tusenlapp till i plånboken", även om jag anade att den skulle kosta någon annanstans. Hittills har vi bara sett vad kostnaderna blir och de ser ut att bli mer än tusen kronor. Vi har också fått reda på att vissa intäcktsminskningar för staten ska ske i form av säkning av tomtskatten (till max 5000). Hur många vanliga löntagare påverkas av det förslaget? Vad vi får över i lönekuvertet för att täcka dessa kostnade har jag ännu bara sett beräkningar på och det är, till skillnad från vad som sades i valrörelsen, mindre ju lägre lön man har.

Det finns mycket att säga i detta ämne, jag återkommer säkert.

Sjukt

Nu har försäkringskassan slagit till igen, de har tagit hjälp av socialstyrelsen.. Nu ska vi bli friskare igen genom att de begränsar och standardiserar sjukskrivningstiden för olika sjukdommar.
Det är nästan lika dumt som när regeringen tror att arbetslösa får fler jobb om de får lägre A-kassa.

Välkommen till min nya blogg!

Nu börjar jag ana hur det här ska gå till. Det finns fortfarande många frågetecken. Men de rätas väl ut eftersom.
En intressant fråga som är om jag kommer att utnyttja det här forumet och i så fall till vad. Jag har naturligtvis en tanke men det återstår att se vad det blir.
Tanken är att kommentera aktuella händelser och saker i min vardag, myndigheter, service inrättningar och diverse andra företeelser som jag bara sitter o muttrar om idag ;-) och pratar med några få utvalda stackare på telefon om. Förhoppningsvis blir det inte bara gnäll även om det som jag anser behöver förändras känns mest angeläget att föra fram.
Vidare finns det några få teater, konsert och bok upplevelser som är utöver det vanliga som jag skulle vilja dela med mig av.

Vi får se vad jag orkar leva upp till mina idéer.