Vem älskar Yngve Frej?

Nyligen gick en av sveriges, genom tiderna, största författare bort. Det föranleder SVT att, i vanlig ordning, visa något med anknytning till den döde. Häromdagen lyckades jag banda Vem älskar Yngve Frej?, en filmatisering av boken med samma namn.
En helt underbar historia om det avstannade livet i en nästan helt avfolkad by. Skomakaren som antagligen inte har lagat mer än ett par skor om året, de senaste tio åren, bestämmer sig för att gå i penssion. Då får han tid över till att tillverka skylten han pratat om att sätta upp nere vid landsvägen. Ett tilltag som får oanade konsekvenser.
"Flick"-fotografen på flykt undan storstan stannar till och förälskar sig i byn.
Så det var väl hela historien. Det är ett underbart, lungt tempo i berättelsen och dialogen är fantastisk med sitt upprepande, ältande. Är inte det här en bra film så vet jag inte om det finns någon.
Att en jämtländsk hjälte som Allan Edwall är med gör ju inte saken sämre. Bellan Roos, Gus Dahlström, Gunnar Strååt, Christina Stenius och Janne Carlsson är inte dåliga de heller.
Behöver jag säga att jag älskar den?

       Yngve Frej

Kommentarer
Postat av: LouisaErika

Allan Edwall!
En av de i särklass finaste.

På tisdag kommer Stefan Sundström till vår skola. Mycket bra grej. Han har gått här. Samma linje som jag jag. Rolig grej.

2008-01-30 @ 23:57:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback