Förstatliga A-kassan

Ser man på, ett klokt förslag har klättrat in i rikspolitiken. Miljöpartiet vill förstatliga A-kassan och göra den obligatorisk och skattefinansierad. Se DN.           
Jag föreslog det för länge sen, omskrivet i denna blogg i januari 2007. Jag förstår inte varför det ska vara olika kostnad för att vara med i A-kassan, det är ju ändå samma skydd vi får. Extra svårt tycker jag det är att förstå eftersom avgiftsskillnaden beror på hur många i min yrkesgrupp som är arbetslösa inte hur mycket jag utnyttjar systemet. Ojdå, nu kanske jag väcker dumma idéer. Kassa ska naturligtvis vara solidariskt finansierad.
Det är ju dessutom så att jag inte kan välja A-kassa fritt. Det är ju fackförbunden som bestämmer vilken A-kassa jag får vara medlem i. Det ända jag kan ändra på idag är huruvida jag är medlem eller ej. Kanske inte så konstigt att så många har lämnat A-kassorna, en utveckling som generar ännu högre avgifter. Vart tog solidariteten vägen?

Synd att de fegar om medborgarlön :-(

Kommentarer
Postat av: Tove

Ja nästan alla är ju ändå med (för åtminstone) och facket får väl profilera sin fackliga verksamhet så att man förstår att det är bra att vara med där av någon annan anledning än Akassan.

Postat av: Tove

Glad påsk!

2008-03-22 @ 20:33:21
URL: http://torparfrun.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback