Lägre inkomst gör dig friskare

Visst är det fantastiskt. Regeringen anser att de sjuka behöver en piska för att återgå till arbete. Därför sänker man ersättningsnivåerna för sjukskrivna. Reinfeldt och Husmark Pehrsson konstaterar själva i DN att "Det leder för den drabbade till ekonomiskt och socialt utanförskap och ofta till ytterligare ohälsa."
Om det nuvarande systemet leder till ekonomiskt utanförskap, hur kan det då komma sig att sänkt ersättning ska leda till mindre utanförskap?
Jag är sjukskriven. Jag tvingades på grund av detta sluta min anställning. Att jag slutade min anställning medförde att min ersättning från sjukförsäkringssystemet sjönk med 100 kronor. Om dagen! Det blir netto, cirka 2.700 i månaden. Gissa hur mycket friskare jag blev av det. Helt riktigt, efter att långsamt ha blivit bättre blev jag i ett slag avsevärt sämre igen.
Oro för ekonomi är en starkt bidragande orsak till ohälsa. Det märkliga är att regeringen är så medveten om denna effekt att de fått med det i sin debattartikel ändå drar de slutsatsen att de ska sänka ersättningsnivåerna.

Kommentarer
Postat av: Elisabet

Ja, det jag minns som stressade mest under min långtidssjukskrivning var just ekonomin och försäkringskassans nyckfullhet och godtycke.
Vad man ska dra för slutsats av regeringens agerande utifrån deras påstådda insikt om följderna av lägre ersättningsnivåer vet jag inte riktigt. Den logiska slutsatsen blir väl att de inte vill att folk ska bli friska. Hellre lite sjukare så de kan sorteras ut ur systemet helt och hållet, bli sjukbidragstagare/sjukpensionärer eller ta livet av sig.

Postat av: LouisaErika

Oj vad vi demonstrerade högljutt förra veckan. Ner med regeringseländet!

2007-09-28 @ 10:56:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback