En gång vapenvägrare alltid vapenvägrare?

Sverige har fått en ny försvarsminister. En före detta vapenvägrare.
Jag har hört honom förklara att: Ja, jag gjorde vapenfritjänst i min ungdom men jag har omprövat min inställning och numera tror jag att det behövs ett väpnat försvar. En omprövning som skedde redan 1988.
Hur kan det då komma sig att journalisterna envisas med att ifrågasätta om Sverige kan ha en försvarsminister som är vapenvägrare?

Hur dum får man bli?

Dessutom är det ju så att Sveriges försvar består av fler delar än den väpnade delen. Vapenfritjänst gjordes på den tiden inom totalförsvaret. Man behövde inte ens vara motståndare till ett väpnat försvar för att få göra vapenfri tjänst, det som krävdes var att man inte kan tänka sig att delta i det väpnade försvaret för egen del.

Kommentarer
Postat av: Louisa Erika

Jag vapenvägrar.
Utom att jag ibland slår folk i huvudet med pocketböcker...

Postat av: Jörgen

En del människor behöver man ibland dunka in vet i... ;-)

2007-09-07 @ 10:13:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback