Budgeten

Det är jobbigt nu. Jag vet inte om jag ska orka bry mig längre. Det verkar enklare att lägga sig ner och vänta på att dö.

En intressant grej är att de frihetsälskande partierna, som förespråkar privata alternativ, tänker förbjuda oss att teckna försäkringar som ger oss högre ersättningar än vad de beslutat att det allmänna ska ge. Jag får alltså inte ta ut pengar från en försäkring för att minska inkomstbortfallet om jag blir arbetslös (jag antar att det kommer att gälla även om jag blir sjuk).
Några frågor dyker omeddelbart upp. Får jag ta emot stöd av mina föräldrar? Om det nu skulle visa sig att de lever och har pengar över. Får jag ta ut av de pengar jag satt undan för framtida behov, pension t.ex.? Eller kommer även dessa tillskott till dagskassan att sänka min A-kassa?

En annan intressant sak är att arbetslinjen kompleteras med ett hinder för deltidsarbete. Möjligheten att stämpla på deltid ska begränsas drastiskt. Det medför vad jag förstår att de som inte kan få mer arbete än halvtid på biblioteket i Sveg, inte får uppbära A-kassa parallelt med detta mer än 75 dagar. Sen får man klara sig på sin halvtidslön. Om man inte klarar sig på halvtid får man, antar jag, säga upp sig och stämpla på heltid.

?"Alla ska arbeta så mycket de kan."?

Kommentarer
Postat av: Elisabet

Du verkar ha sjunkit ungefär lika djupt som jag i cynism/pessimismträsket. Jag vet inte om jag ska tycka det är bra eller dåligt.
Själv funderar jag på vad regeringens nästa steg ska bli. Jag kan inte påminna mig att de direkt klämt åt och försämrat nåt för fattigpensionärerna än - man kanske borde tipsa dom?
Lite kul är det ändå att tänka sig att en del av allianspartierna sätter sin framtid på spel för att få vara med och leka med de stora pojkarna. Det skulle i alla fall inte förvåna mig om centern hamnar farligt nära fyraprocentsspärren i nästa val, och kristdemokraterna borde rimligtvis åka ur riksdan. För jag tror inte att de partiernas väljare riktigt uppskattar den nu förda politiken.

Postat av: LouisaErika

www.sadumtattmankreverar.se

2007-09-28 @ 10:59:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback