Taxiförare kan inte köra bil

Oj, oj. Nu har samhället eller åtminstone media, jag tror även myndigheterna, överraskats av verkligheten. Den här gången är det kunskaperna i trafik och fordonskunskap mm hos taxiförare.
I mitten på nittiotalet tog man bort körprovet till förmån för ett utökat teoretiskt prov som bland annat handlade om att kunna läsa kartan på tid. Inte den lokala stadskartan utan rikskartan, till exempel avståndet mellan Avesta och Åmål. Jag undrade redan då vilken taxikund som var mer beroende av att chauffören kunde läsa kartan fort i stället för rätt. Det var ju dessutom redan då så dyrt att åka taxi, att de resor som gick utan för närområdet gick att räkna på ena handens fingrar. Köra ansågs däremot förarna kunna i tillräckligt hög grad eftersom de klarat körkortet en gång i tiden. Medan körprovet fanns ställdes högre krav på trafikbeteendet för att man skulle få bli yrkesförare. Åtminstone när jag, på "stenåldern", körde upp till taxichaufför.
Nu när körprovet, inklusive praktisk fordonskunskap, återinförts och vägverkets förarprövare rapporterar att det är skrämmande många taxiförare som kör så dåligt att de inte klarar provet, kommer det larmrappoerter.
Är vi förvånade? När vi vet att den mest olycksdrabbade föraren har haft sitt körkort i så där två, tre, fyra, fem år. Det är då man ansågs ha haft körkortet tillräckligt länge för att kunna tillräckligt mycket för att få göra de teoretiska taxiprovet. Vi vet ju att även äldre yrkesförare lägger sig till med diverse olater som avviker från lagstiftningen. (Jag också) Om då utgångsläget är det statistiskt sämsta, är det då förvånande att det blir galet?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback