Sjuka är sjuka

Vi som är sjuka är sjukare än vad regeringen och försäkringskassan tror.
Efter att ha undersökt 25 tusen långtidssjukskrivna har försäkringskassan kommit fram till att var åttonde, inte som väntat var tredje, sjukskrivning bör utredas närmare. Det kan nämligen vara så att några av dessa personer kan jobba lite grann.
Jo, jag tycker det är jättebra om några sjuka människor visar sig vara en aning mindre sjuka än vad man hittills trott men det känns ännu bättre att det visade sig att det är betydligt mindre "fusk" än vad till och med försäkringskassan trodde. Det är ju inte ens säkerställt att den åttondel som ska utredas fuskat. Det ska utredas huruvida de kan jobba åtminstone lite grann, vilket inte är det samma som att de är friska, tyvärr.
Vi ska i sammanhanget komma ihåg att det idag bara finns fyra sjukskrivningsnivåer, 25, 50, 75 eller 100%. Om jag har en arbetsförmåga på 10% blir jag följdaktligen sjukskriven på 100% inte 90%. Detta är något som länge diskuterats men fortfarande inte är ändrat.

Kaliber, Sveriges Radio

Kommentarer
Postat av: Elisabet

Ja, jag håller med om att det är puckat att det ska vara så omöjligt att vara sjukskriven på andra procentsatser än 25, 50 och 75. Framförallt när man är på väg tillbaka till arbete efter en längre heltidssjukskrivning skulle det underlätta, eftersom det är ett stort steg att utöka arbetstiden med två timmar per dag. Åtminstone kände jag så. Hade jag kunnat gå vidare med tio procent i sänder hade jag säkert gått upp i arbetstid snabbare.
Sen är det väl bara vi som har erfarenhet av långtidssjukskrivning och/eller arbetslöshet som inser att det inte är så jävla kul i längden, och att fuskandet sannolikt är ganska lågt.Att snabbt förlora såväl självkänsla som vardagsstruktur och sociala kontakter är ingen hit. Även om man blir försörjd av skattepengar. Synen på arbete som enbart en inkomstkälla är sannerligen underlig.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback