An Inconvenient Truth

Al Gores film

En obekväm sanning.

En obekv?m sanning


En usel film. Som film betraktat är den inte mycket att ha. En filmatiserad föreläsning. Det är allt.

MEN en mycket fängslande och viktig föreläsning. Föreläsningen var så intressant att den en och en halv timme långa filmen inte ger träsmak. Här visar Al Gore varför spekulationerna om "normala klimatsvängningar" inte stämmer. Han ifråga sätter varför det står i media att forskningarna har delade meningar om faran med växthuseffekten. Enligt honom är de eniga till närmare 100 %. ändå ser det ur i media som om de var väldigt oense.
Han visar vidare på var i världen de största utsläppen av växthusgaser sker. Och säger att det är "vi i USA som måste ändra våra vanor". Han krossar den amerikaska bilindustrins argument om att de inte kan ändra sin produktion till mindre bränslesnålare bilar "för att de skulle gå att sälja". Ford och GM går med förlust i Usa medan Toyota och Honda med flera märken gör stora vinster och har tagit stora marknadsandelar.

Ja, det är helt enkelt så att jag tycker att ni ska se denna film. Trots att den är barntillåten tycker jag att ni ska lämna barnen hemma. Dessutom utfärdar jag en varning till er som har planer på att skaffa barn någon gång i framtiden. Den är skrämande!

Kommentarer
Postat av: Elisabet

Fast just i dag kom en inbjudan till just "barnen" - såväl Nisse som Herman tycks vara medlemmar - från FN-föreningen här i Östersund om en visning av just den här rullen. Är det okej om barnen tar med sig mamman, tro? Jag är nyfiken efter allt jag hört om den här filmen...

Postat av: Jörgen

Mamma kan antagligen ha utbyte av den. Barnen vet nog redan. Frågan jag ställer mig är om de behöver det ingnuggat på samma sätt som vi lite äldre som har lite svårare att fatta ;-)

2007-03-13 @ 13:52:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback