SJs vinst

 Förra året gjorde SJ, hela folkets järnväg, en vinst på 600 miljoner, enligt Metro. Allt gått och väl. Det måste ju synas på biljettpriserna framöver. Och tro det eller ej den här konstiga reklamen som bara bestått av "95",  är reklam för SJs nya lågprisbiljetter som de som är först till kvarn kan köpa. Det är ett bra initiativ, synd bara att priset bara gäller i två och en halv månad, 1 april till 16 juni. Allt framgår av den reklam som påtvingas mig i mitt senaste inlägg, bara för att jag inte har råd att betala för nöjet att få blogga.
Undrar vad biljetterna hade kostat om inte statens kassa kista fått 150 av miljonerna. Jag har inget emot att det kommer in pengar till statens kassa men frågan är vad de används till där istället för att stanna hos SJ och komma resenärerna till del. Och miljön!
Det är ju sedan länge kännt att det är miljön och enbart miljön som tjänar på att vi tar tåget. Själv ska jag åka till Stockholm innom kort. Vi är två stycken. Bilen är billigare! Det är skrämmande. Snacka om dåliga incitament för miljövänligt resande. Men vi i Sverige är ju så duktiga på att vårda miljön så ska ju rimligen få släppa ut mer växthusgaser medan de som är dåliga måste spara ännu mer. Jag tycker visst att de som är dåliga måste gå fortare fram men varför ska vi som är duktiga tillåta oss att bli sämre?

Kommentarer
Postat av: Tove

600 miljoner i återbäring till alla som reste med SJ ifjol :-) det är väl ett sätt att få pengarna dit de hör! För det är ju inte SJ,s pengar eller statens för det är ju resenärer som betalat för mycket!..eller lokföarna som fått ör lite betalt...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback