Reinfeldt definierar ordet alla

I gårkväll gav Reinfeldt oss en ny version av vad en person är. Ni vet "alla ska få en tusenlapp mer i plånboken". I Agenda, SVT, förklarade han att en familj, med en undersköterska och en industriarbetare, kommer i januaris lönekuvert notera att de fått tusen kronor mer i familjens plånbok.Intressant, "alla" är numera definierat till par med någorlunda dräglig gemensam inkomst. De par som består av två vårdbiträden, vad får de? Hur är det med ensamhushåll de får tusen kronor mer i plånboken, eller. I så fall får de ju dubbelt så mycket som sammanboende. Hur fungerar det här?


Jag förstår fortfarande ingenting...    Är det jag som är dum eller?

Kommentarer
Postat av: Elisabet

Ja, "tusenlappen" är ju intressant också utifrån att närmare hälften av hushållen i Sverige är enpersonshushåll (Boverkets statistik för 2005). Ändå är inte dessa 47 procent "vanliga" enligt Reinfelt. Nu är det väl ingen överraskning för oss att högerpolitikerna har andra definitioner för "vanligt folk" än vad vi - som de facto är ganska vanligt folk - har. Men det blir lite komiskt när det finns så tydlig statistik, tycker jag. Bara själva tanken att en skattesänkning är det som vi alla sätter högst - jag tror faktiskt inte att det är prio ett för så många. Däremot att man får den välfärd man behöver för de skattekronor man betalar in. Kort sagt att man får vård när man blir sjuk, att ens barn får dagisplats och får gå i en vettig skola, och kanske är vi till och med beredda att betala minst lika hög skatt som nu om vi vet att vi får så pass mycket i sjukpenning när vi blir sjuka eller i arbetslöshetsersättning när vi blir arbetslösa, att vi kan överleva utan att behöva gå till socialen.

Postat av: knapsu

Jag tror precis som Elisabet att skattesänkningar inte är det viktigaste för folk. Vi är nog ganska måna om vår välfärd.
Jag har också bloggat om tusenlappen:
http://knapsublogg.blogspot.com/2007/01/knn-dig-halverad.html

2007-01-30 @ 13:47:03
URL: http://knapsublogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback