Kommunal vs kommunförbundet

Det  här är inte helt pinfärskt men det känns ändå aktuellt.

Fantastiskt! Häromkvällen såg jag en företrädarre för komunförbundet säga i TV, att nu när kommuner och landsting har att överskott ska vi passa på att höja lönerna, inte minst för de att minska skillnaderna mellan män och kvinnor.

Redan dagen efter när kommunal hade presenterat sina krav inför lönerförhandlingarna  sa samme man att påtok för höga och fullständigt orimliga.

Kraven var i mina öron inte alls orimliga. Lägstalön på 16.200 (jag tror inte att Reinfeldt & co känner till att det finns folk som har så låg lön). Om jag förstod rätt var förslaget att lönepåslaget ska ske i kronor inte procent, vilket gynnar de med lägst lön. Så ville man ha ett extra påslag för de kvinnodominerade låglönegrupperna.

Summan av det generella påslaget och låglönetillägget var inte ens tusen kronor i månaden. Hur kan någon tycka att det är mycket? Sex sju hundralappar mer i plånboken minus sänkt bostadsbidrag mm.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback