Grinig gammal gubbe


Jag borde inte bo i lägenhet (har inte råd med något annat). Särskilt inte i ett hus fullt med ungdomar. De har liksom en annan syn på vilka tider på dygnet man bör sova. De har en musiksmak som inte alls stämmer överens med min. Trots att vi inte gillar samma musik spelar de musik för mig. Det är inte ovanligt att musiken i mitt vardagsrum har en högre volym än vad jag skulle välja om jag spelade musiken på min egen anläggning. Men de tror väl att en stofil som jag inte äger någon stereo.

I helgen var det fest hos två grannar. Tack och lov "bara" förfest. Det konstiga är att dessa förfester pågår till efter midnatt. Jag kan inte förstå annat än att detta är myndigheternas fel. De har ju gett tillstånd för krogarna att ha öppet till 3, 4 och tom 5 på morgonen. När krogarna stände ett var man tvungen att vara där vid 22 för att hinna ha lite roligt också, inte bara hämta nån att ta med hem.

Det jag inte förstår är varför krogarna vill ha dessa öppettider. Det måste bli dyrt. De första timmarna, före midnatt, måste de ju ha personal då också trots att antalet gäster är lätt räknade. Sen är det fullt ett par timmar, efter midnatt. Varför kan inte dessa timmar få inträffa tidigare, bara det är fullt. De sista två, tre timmarna före stängning tycks dra fulla hus oavsett om de infaller före eller efter midnatt.

Nu kommer det: de va bättre förr.


Är jag gammal?


Kommentarer
Postat av: Elisabet

Nja, dels har väl du och jag blivit en smula till åren komna, men dels var det faktiskt en del saker som var bättre förr. Dels detta med krogarnas öppettider - här i stan stänger dom flesta fortfarande 02.00! - dels att musikanläggningarna inte var lika fläskiga. Det gick inte att spela lika fruktansvärt högt. Värst tycker jag personligen det är när dom drar upp basen så man bara hör den och känner vibrationerna. Annars står jag ut med det mesta i musikväg. Fast visst finns det gränser. Och då är det nog bara öronproppar som hjälper. Mjuka öronproppar, rätt apterade tillräckligt långt in i hörselgången stänger ganska effektivt ut det mesta i ljudväg. Bara som ett tips.
Fast det som var bäst med detta "förr" var kanske att såna som du och jag var med på förfesten då... Det är troligen det allra effektivaste sättet att slippa irriteras av oljudet;-)

Postat av: Anonym

Även om man använder öronproppar känner man vibbrationerna :-(

2007-01-19 @ 16:34:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback