Finansierade reformer

Nu undrar vän av ordning vart ska vi ta pengarna till allt det jag vill.

Tja egentligen tycker jag ju att det ska vara dyrt att köra bil. Men om nu järnvägen måste bära sina egna kostnade varför slipper lastbilar och bussar (och för den delen personbilar) undan? Här har vi en slant att ta in eller ska vi öka kostnaderna genom att subventionera järnvägen också? Kanske kan vi gå en bit år vardera hållet. Så det blir billigare med tåg och dyrare med vägtrafik.

 

Vi skulle väl kunna ha en riktig Robin Hoodskatt. Medelinkomsten i det här landet är nånstans mellan 22 o 24 tusen. Kan vi då inte lägga en brytpunkt vid låt oss säga 25 tusen där förändringen av skatten är 0 kronor. Ovanför det får man en skattehöjning som är högre ju mer man tjänar och över 50 tusen ökar skatten ännu snabbare (vem faan gör rätt för så hög lön?) De som tjänar mindre än 25 tusen får en skatte sänkning som är högre ju lägre lön man har. På detta vis borde även denna reform kunna självfinansieras.

 

Reseavdragen för resor till jobbet borde vara 0 där det finns dräglig kollektivtrafik. Som det är nu är summan reseavdrag som görs högre i storstäderna än i glesbyggd. Märkligt!?!

Vi skulle kunna skippa den omvända Robin Hoodskatten. De med högre inkomster får mer över när vi ska få "tusenlappen". De med höga tomtskatter får den begränsad till 5000 kronor. Vilka har råd med sådana tomter, inte jag iaf som tjänar under 20000 (när jag är frisk och kan jobba).

 

Det går ju bra det här :-) De två sista förslagen är ju ren vinst för skattekistan. Jag är ju ett geni!


Kommentarer
Postat av: Tove

Du kanske skulle fråga om du få rvara med i regeringen, måla lite blått över det rödsvarta bara..

Postat av: Jörgen

Var det så bra idéer?
Tyvärr tror jag inte regeringen tycker det.

2007-01-09 @ 18:50:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback