Självscanning

Tillhör du de människor som blivit självscannare? Jag träffade på fenomenet första gången i Bromma på COOP. Fantastiskt roligt att få en IR-pistol i handen för att skjuta de varor jag plockade på mig innan jag la dem i påsen. Det var lite som den lille Jörgen fick sitt första cowboyhölster. I kassan som var obemannad var det bara att betala vad scannern rapporterade. Snabbt och enkelt och utan att stå i kö som alla de som inte snappat detta system ännu.

Jag skaffade en egen så fort de kom till Halmstad. Då visade det sig föga överraskande att det fanns någon form av kontroll. När jag skulle betala stod det avstämning Då fick jag träffa en människa som bad mig packa upp alla varorna för att kolla att jag läst av alla. Okej det förstår jag att de kollar eftersom det kan vara frestande att ta nån vara mer än man scannar in. Det kallas visst stöld?


När ICA införde samma system var det naturligt att registrera mig även där. Det fungerar på samma sätt, förutom att jag får möjlighet att prata och skoja lite med kassapersonalen då det inte finns någon helautomatisk utgång. Naturligtvis är det inte avstämning mer än ibland men det är alltid personal som tar betalt.

Så blev det här systemet vardag, det är inte lika kul att skjuta varor längre men det går ju snabbare i kassan i alla fall. Trodde jag ja. Nu har systemet blivit känt för fler kunder vilket innebär att det plötsligt är kö även till scanningkassorna. Surt!

När jag dessutom häromdagen blev avstämd vid tredje inköpstillfället i rad. Irriterande! Gick det ut över den stackars, oskyldiga kassörskan. Det gjorde knappast hennes dag roligare. Hoppas hon kunde överse med det och fortsätta vara trevlig med nästa kund. Förlåt.


Det märkliga är att mitt poängsamlande sker med ett ICA-kort i alla ICA-butiker i hela Sverige men jag måste ha ett kontrakt för varje butik jag vill scanna i. Den ända förklaring jag fått är att handlarna konkurerar med varandra. Gör de inte det med poängsamlandet då? Jag som inte är trogen en butik (och aldrig kommer att bli) får en förskräcklig massa scanningskontrakt.


Kommentarer
Postat av: Elisabet

Vi hr ju haft scanning, eller Shop Express, som det kallas, på Coop Forum ett drygt år. I början hände det ganska ofta att jag fick gå till kassan och packa upp skiten och kolla och alltihop, och det vanligaste misstaget var att frukt och grönsaker missats - man tycker att man gjort det man ska när man läst in allt på vågen. Men jag lärde mig ganska snabbt, och nu är det skitlänge sen jag råkade ut för kontroll. Det är hur smidigt som helst, och skulle funka ännu smidigare om man kunde scanna in pantade flaskor också, och om dom slutade med de jävla rabattkupongerna. Jag hade en diskussion med en kassörska häromdan gällande kuponger; det är inte samma kuponger som gäller på Konsum Extra i centrum och Coop Forum i Lillänge. Och det innebär bara merarbete för personalen. Jag och kassörskan var tämligen överens om att kuponger är en styggelse. I övrigt är Shop Express jävligt bra, tycker jag. Särskilt när man ser att det är långa kassaköer och man själv bara slinker igenom på en halv minut...

Postat av: Jörgen

Du har så rätt. Problemet är att hos ICA är jag kund hos flera affärer. Och det tar alltså x gånger så läng tid innan de kollat mig tillräckligt många gånger "i början" :-(

2007-02-18 @ 14:33:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback