TVdebatt eller inte, det är frågan

Just nu pågår en het debatt om huruvida man ska debattera med Sverigedemokraterna.

 

Det här är ingen enkel fråga men några frågetecken tycker jag man kan ställa upp.

 

Varför har det plötsligt blivit intressant med partiledardebatter mellan valrörelserna? Jag kan inte minnas att det varit några debatter i media mer än vid speciella tillfällen när något kontroversiellt har varit på tapeten och då har det bara fått en kort stund i något nyhetsprogram. Och då bara om något de stora oppositionsparterna varit i konflikt med regeringen.

 

Sedan när har ett litet parti som inte ens sitter i riksdagen fått så mycket media? Alla småpartier har genom alla tider klagat på att de inte får någon mediauppmärksamhet över huvud taget. Nu får ett litet parti, som visserligen av en del befaras komma in i riksdagen men ännu inte gjort det, massor av media.

 

Varför är SD med i alla debatter? Nu när media fått upp ögonen för politiska debatter så medverkar ett parti i alla debatterna med de andra partierna får vara med i en debatt var.

 

Sällan eller aldrig har vi sett ett så hett drev efter de som inte vill ställa upp i en allmän debatt med ett ?miniparti?. Möjligen har det väckt lite uppmärksamhet om någon vägrat debattera en specifik fråga.

 

Det här som sagt ingen lätt fråga och jag är inte säker på vad jag själv tycker. Jag har inte sett någon av debatterna så jag vet inte hur de har utvecklat sig men det låter som om SD har fått använda dem som megafon utan att debattera i egentlig mening. Det verkar ju minst sagt lite underligt.

Det jag är säker på är att vi alla ska bemöta SD:s argument i diverse sammanhang. Svara på journalisters frågor och skriva debattartiklar. Men att ställa upp i megafondebatter är jag tveksam till.

Jag tror det är nödvändigt att vi inte försöker tiga ihjäl SD för då växer de. Det framgår väl med önskvärd tydlighet av det senaste valresultatet.

När jag läser vad jag just skrivit ser jag vartåt jag lutar :-)

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback