Vad skulle vi göra utan våra invandrare?

Jag har gjort några intressanta iaktagelser på senare tid. Egentligen inget nytt men likväl intressant.
Senast idag har jag stött på två serviceinrättningar, förutom matställen, som drivs av invandrare. Det är påfallande ofta att just service sköts av invandrare. Vad beror det på?
Tycker de att det är roligt? Eller är de särskilt lämpade för service, med sin ibland mindre fulländade svenska. Eller har de särskilt bra utbildningar för serviceyrken i andra länder? Det är i alla fall påfallande ofta som de håller en högre servicenivå än oss "blåögda blonda" svenskar.
Jag tror att de flesta har bra utbildning men i andra yrken.
Det kanske är så att vi andra anser oss för bra för att behöva ta dessa lågavlönade jobb, då är vi hellre arbetssökande till något "finare" jobb. Reinfeldt har kanske rätt vi behöver en spark i baken för att komma ut på arbetsmarknaden. Eller så måste vi lära oss att saker och ting inte är gratis och om vi vill ha drägliga löner måste vi betala därefter.

Oj vad jag håller på att trassla in mig i många trådar. Men det kanske får någon annan att börja tänka...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback